درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : محبوبه عطارحمیدی
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
تهران شیمی
اخبار و اطلاعات و تازه های شیمی
سه شنبه 29 آذر 1390 :: نویسنده : محبوبه عطارحمیدی       

از آنجا كه آموزش بیش از هر موضوعی متأثر از تحولات فناوری است ،آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلی و رسمی آموزش درهر جامعه ،نیاز دارد خود را به فناوری های جدید مجهز كند.
امروزه معلمان توانسته‌اند تا با بكارگیری علم و فناوری های جدیداطلاعاتی روش هایی نو خلق‌كنند وكلاس‌درس را از محدودة چهاردیواری خارج كنند و با‌سایر مراكزعلمی و آموزشی در جهان مرتبط سا زند، به گونه ای دیگر مسئلةزمان و‌مكان در دنیای تعلیم و تربیت مانع اصلی به حساب نمی آید و این همه از بركت بكارگیری اندیشه های نو و خلاق معلمان و كارشناسان آموزشی بوده است.

فناوری اطلاعات چیست؟
فناوری اطلاعات به آن دسته ار فناوری هایی اطلاق می گردد كه فرد را در ضبط ، ذخیره ، پردازش ، بازیابی ، انتقال و دریافت اطلاعات یاری می دهند و در یك بیان ساده تر فناوری اطلاعات به معنای بكارگیری انواع فناوری ها به منظور انتقال اطلاعات است .

مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش
استفاده از فناوری اطلاعات در امر آموزش از مزایایی به شرح ذیل برخوردار است :
1- پرورش وارتقای مهارت سواد اطلاعاتی،منظور ازمهارت سواد اطلاعاتی جمع آوری ، پردازش ، انتشار اطلاعات به صورت متن ، نمودار و ... و مبادلة این اطلاعات در محیط های آموزشی و یادگیری است .
2-افزایش معلمان مجرب و همگام با فناوری روز كه نسبت به تجربیات دانش آموزان در خارج از كلاس آگاه هستند .
3-آموزش با هزینة كمتر

موانع استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش
استفاده از فناوری اطلاعات در امر آموزش ممكن است با برخی موانع و محدودیت ها مواجه گردد كه برخی از موانع به شرح ذیل است :
1-عدم حمایت لازم از سوی نظام آموزش و پرورش در خصوص معلمان فعال در عرصة فناوری اطلاعات .
2-فراگیر نبودن استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس كشور و در بین معلمان مدارس .
3-تمایل به انجام وظیفه در چارچوب بخشنامه ها كه جای تصمیم گیری خلاق و مواجهه با شرایط جدید را گرفته است .
4-صرف وقت‌زیاد در خارج از كلاس درس برای‌تولید محتوای الكترونیك بدون‌هیچ حق الزحمه ای .
5-نگرش سنتی به امر تعلیم و تربیت و دوری از نوگرایی در كاربرد روشهای نوین تدریس .

3 اصل حاكم بر توسعة فناوری اطلاعات در تربیت معلمان
اصول حاكم در توسعة فناوری اطلاعات در تربیت معلمان بر 3 اصل استوار است :
1- معلمان باید دربارة گسترة وسیعی از كاربرد رایانه در كلاس درس و فضای آموزشی مطالبی بیاموزند .
2-فناوری اطلاعات را باید در موقعیت های آموزشی و درسی ارائه كرد و معلمان عملاً نحوة استفاده از فناوری اطلاعات را در كلاس درس ببینند .
3-فناوری اطلاعات نباید در فضای سنتّی آموزش محدود شود . فناوری را می توان هم برای پشتیبانی از اشكال سنتّی فراگیری و هم به منظور تحوّل آن به كار برد .

جهانی شدن و فناوری اطلاعات :
فناوری اطلاعات ، نقش اساسی در تحقّق و تعمیق اهداف تعلیم و تربیت دارد . گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها و مفاهیم ، موجب بسط اطلاعات و دسترسی آسان و كم هزینه برای فراگیرندگان اعم از دانش آموزان ، دانشجویان و معلمان به روش آن لاین (
online
) می شود و زمینة تبادل سریع اطلاعات و تعاملات فرهنگی را میّسر می سازد .
رشد جوامع فرهنگی امروزه در گرو همگرایی و تعامل ، گفتگو و تبادل دانش و اطلاعات و فرهنگ بشری است . دوران واگرایی ، تك گویی و انزواطلبی به پایان رسیده است ، مرزهای جغرافیایی و حتّی مرزهای فرهنگی و عقیدتی نفود پذیر شده اند . باید با آگاهی ، شناخت و هوشمندی و نیز با تكیه بر فرهنگ و مؤلفه های بومی و آمادگی برای پذیرش تحوّلات علمی وبین المللی نقش وجایگاه خود را پیدا كرد وخود را در مواجهه با پدیده های نو و تعیین مسیرهای تحوّل آماده نمود .

آموزش الكترونیكی چیست ؟
با گسترش فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی ، امروزه روشهای جدیدی در عرصة آموزش و یادگیری به وجود آمده است كه یكی از این روشها ، آموزش الكترونیكی است .
اصطلاح آموزش الكترونیكی ، شامل مجموعة وسیعی از كاربردها و عملكردها از جمله آموزش مبتنی بر رایانه ، كلاس های مجازی و منابع اطلاعاتی و كتابخانة دیجیتال است .
آموزش الكترونیكی ، آموزش مبتنی بر فناوری های ارتباطی مانند رادیو ، تلویزیون ، وسایل ارتباطی و شبكه ای رایانه ای ، به ویژه اینترنت است و به ارائة محتوای آموزشی از طریق رسانه های مجازی اطلاق می شود . در محیط آموزش الكترونیكی ، ابزارهای دیداری و چندرسانه ای پایه و اساس تدریس و یادگیری را تشكیل می دهند .
درآموزش‌الكترونیكی،محتوای‌آموزشی درفرم های متفاوتی قابل ارائه است.مانند فایل های
pdf  یا html
 یا فایل های صوتی،تصاویر و فیلم های ویدئویی كه به صورت چندرسانه ای هم زمان با صدا و تصویر و سایر ابزارها و برنامه ها در اختیار كاربران و فراگیرندگان در نقاط گوناگون قرار می گیرد .
به طور كلّی در آموزش الكترونیكی امكان برقراری و ارتباط همزمان با استادان و معلمان در ساعت های مشخص ، قابلیت استفاده از محیط های مشاركت گروهی میان فراگیرندگان مانند : انجمنهای الكترونیكی ، گفتگوی الكترونیكی ، فهرست های ارسال مطالب از طریق پست الكترونیكی و ... وجود دارد .

مزایای بهره گیری ازآموزش الكترونیكی :
مزایای بهره گیری از آموزش الكترونیكی به شرح ذیل است :
1-بهره گیری از امكانات صوتی. تصویری برای‌تفهیم مطالب و افزایش بهره وری كار.
2- به روز بودن اطلاعات و مطالب ارائه شده .
3-امكان ایجاد ارتباط كاربر با برنامه .
4-امكان تبادل اطلاعات كاربران یا فراگیرندگان با یكدیگر .
5-ضروری نبودن حضور كاربر در زمان و مكان خاص .
6-امكان سنجش آموخته های كاربر به خصوص در مقایسه با دیگران .
7-امكان برگزاری دوره های منتج به دریافت مدرك و یا گواهینامه .
8-امكان رفع اشكال برای كاربران یا فراگیرندگان .
9-امكان مخاطب قرار دادن تعداد زیادی از كاربران .
10-فراهم شدن امكان جستجو برای بانك پرسش و پاسخ .
11-فراهم شدن امكان استفاده از بانك اطلاعاتی برای مجموعة پدید آورنده .

نقش حیاتی فناوری الكترونیكی در آموزش و پرورش
یادگیری الکترونیکی زاییدة چرخة تحولات سریع و رو به گسترش فناوری های نو به مفهوم واقعی آن است. تاکنون تعاریف متفاوتی از یادگیری الکترونیکی ارائه شده است. ما تعریف «کراس» را که خیلی ها او را مخترع واژة یادگیری الکترونیکی می دانند انتخاب کرده ایم. کراس یادگیری الکترونیکی را دارای شش نشانه به شرح زیر می داند:
1-یادگیری الکترونیکی به وسیله اینترنت صورت می گیرد.
۲- با جدیدترین اطلاعات همراه است.
3-مجموعه ای از روش های آموزشی را در برمی گیرد (آموزش های مجازی، همکاری دیجیتالی، شبیه سازی و...)
4-فراگیر محور است و به ویژگی فردی او توجه دارد.
5-اینترنت محور نیست، کثرت‌گراست (شامل همه می شود).
6-نهایتاً قابلیت انجام دادن فرایندهای اداری و مدیریتی از قبیل: ثبت نام، پرداخت شهریه، نظارت بر روند اجرای فعالیت های یادگیرنده، تدریس و اجرای ارزشیابی از راه دور را فراهم می کند.
به طور کلی، یادگیری الکترونیکی به آن نوع یادگیری گفته می شود که در محیط شبکه به وقوع می پیوندد و درآن مجموعه ای از فناوری چندرسانه ای، فرارسانه ای و‌ارتباطات از راه‌دور به خدمت گرفته می شود و نـوعی یـادگیـری است که در محیط اینترنت صـورت می گیرد و با بهره گیری از فناوری شبکه تسهیل می شود.

روش یادگیری الکترونیکی
این نوع یادگیری که به استفاده از تکنولوژی آموزشی اشاره دارد، تأکید می کند که در فضای مسقّف کلاس درس، معلمان از رسانه های سنگین آموزشی اعم از رایانه های عمومی، شخصی، سی دی ها، دیسکت ها، سایت های اینترنت، ایمیل و حتی نانو فناوری در فرایند یاددهی استفاده کنند تا یادگیری را تسهیل کرده و موجبات ارتقاء سطح علمی فراگیران را فراهم آورند. این روش یادگیری برای شاگردان از آن جهت کارآمد و اثربخش است که بازدهی تحصیلی و فعالیت آموزشی آنان و عملکرد و تدریس و رفتار کلاسی معلمان را بهبود می بخشد، چرا که براساس تحقیقات انجام شده این نتیجه حاصل گردید: «که75درصد یادگیری از طریق وسایل دیداری و تصویری و به وسیله حس بینایی انجام خواهد شد. در صورتی که تنها 13درصد یادگیری از طریق حس شنوایی و وسایل صوتی انجام می‌گیرد و دیگر حواس به ترتیب، بساوایی 6 درصد، بویایی و چشایی هر کدام 3 درصد در حافظه و یادگیری تأثیر دارند» و فرایند یادگیری کامل را متأثر می کند و اثربخش می نماید.
به همین دلیل است که در طراحی مدارس بهتر فردا، فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش حیاتی خود را ایفا می کند، چرا که در فرایند ارتباط دهی فناوری نوین آموزش و پرورش، قدرت‌بهره گیری‌فراده و فراگیرافزایش می یابد؛ مثلاً با کاربرد فناوری و ویدئو ماهواره ای در ژاپن دانش آموزان یک کلاس با معلم و دانش آموزان هم پایة خود درنقطة دیگری از همان کشور طلب همیاری می کنند، حتّی برای تهیه گزارش در درس علوم اجتماعی از طریق پست الکترونیکی با دانش آموزان هم سن و سال خود در کشورهای اروپایی ارتباط برقرار می‌کنند یا برای همسالان خود در کانادا، مالزی و سریلانکا نامه می نویسند و دربارة مسائل جهانی با هم گفت وگو می کنند. با این سبک تدریس در رویکرد جدید کلاسداری، کاربرد فناوری نوین در کلاس درس، خواه از طریق یادگیری گروهی ، یا به وسیله ویدئو کنفرانس و یا استفاده از آموزش مجازی ، دانش آموزان را در مرکز فرایند آموزش قرار می دهد. این همان راهی است که به قول « جان دسی »، ما در آن می توانیم بر روی آنچه که در گذشته گلوگاه بزرگی برای جداسازی دانش آموزان از فرصت ها بوده است، پلی بزنیم. آموزش با این شیوه این امکان را برای معلمان و شاگردانی که از لحاظ زمان و مکان و یا هر دو از یکدیگر جدا هستند فراهم می آوردتا از طریق نرم افزار مدیریت دروس، منابع چندرسانه ای و مانند آن با هم ارتباط برقرار کنند و محتوای درس را دریافت نمایند و با همدیگر تبادل اطلاعات و انتقال معلومات داشته باشند .  

راهکارهای استفاده از یادگیری الکترونیکی
برای این که بتوان به فراگیران کمک کرد تا به سطوح عالی حیطة شناختی بلوم برسند، یعنی از مرحلة دانش و فهم و کاربرد به مرحلةتحلیل و ترکیب و ارزشیابی صعودکنند و جنبة نقّادی به خود بگیرند و به جای اخذ مطالب و نگهداری آن، مطلب سازی نمایند و دانش دید بسازند، لازم است علاوه بر آشنایی با دیگر شیوه های نوین تدریس زمینة استفاده از رسانه های سنگین آموزشی و شبکه های نرم افزاری درون کلاسی و برون کلاسی، اقدامات زیر صورت گیرد:
1- برگزاری کلاس های آموزش ضمن خدمت برای معلمان، گردهمایی علمی، آموزشی، همایش های تخصصی، برگزاری جشنواره های الگوی تدریس برتر و جلسات ادواری تخصصی حوزه ای و رشته ای، تا آنان با روش های فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش و پرورش تطبیقی کشورهای پیشرفته آشنا شوند و ترس‌آنها‌برای‌استفاده از‌رایانه‌در‌کلاس‌درس‌کاهش یابد و پاسخگوی ضرورت های قرن بیست و یکم در عرصه آموزش و پرورش شوند.
2-تشکیل کلاس های زبان انگلیسی و رایانه برای معلمان تا بتوانند با رایانه کار کنند و از متون علمی- تربیتی مؤلفان خارجی بهره مند شوند و از آخرین دستاوردهای آموزشی و پرورشی و پژوهشی مطلع گردند.
3-تشکیل کلاس های زبان انگلیسی و رایانه برای دانش آموزان از دوره ابتدایی با استفاده از بازی های رایانه ای.
4-تقویت فن آوری نوین آموزشی در مدارس و اعطای کارت های رایگان اینترنت و ایمیل به معلمان و شاگردان تا هم نوشته های خود را روی وب سایت بنویسند و هم مدارس سنتی به مدارس هوشمند تبدیل گردد.
5-جایگزین کردن سی دی های آموزشی به جای کتاب های درسی و دیکشنری در نظام آموزشی.
6- برگزاری مسابقات بین معلمان و همچنین بین دانش آموزان در زمینه زبان انگلیسی و رایانه.
7-اجباری کردن درس مبانی کامپیوتر و انفورماتیک در دوره های تحصیلی راهنمایی و متوسطه به فراخور ظرفیت روانی و فکری دانش آموزان.
8-تشکیل گروه های کوچک پژوهشی دانش آموزی در کلاس درس توسط معلمان‌، تا فراگیران از طریق نرم افزارهای مشارکتی درون کلاسی و برون کلاسی، با نگارش و ویرایش، به نقد منصفانه همسالان خود بپردازند و ایده های تازه را کشف کنند، چرا که نوشتن، اندیشیدن و خلق کردن است. به عبارت دیگر یا باید نوشت و چاپ کرد و یا باید برکنار ماند.

نقش معلم و دانش آموز در روش یادگیری الکترونیکی :
وظیفه و نقش های معلم در این روش را می توان به این صورت بیان كرد :
1- طراحی و سازماندهی آموزش
2-تسهیل كنندة بحث و گفتگو
3- هدایت و راهنمایی فرایند یادگیری
4-تدریس همزمان و غیرهمزمان
5- مدیریت نظام یادگیری
البتّه ایفای نقش های معلم به تنهایی پیچیده و دشوار است . بنابراین ، بخشی از این وظایف به صورت گروهی و با شركت افراد نظیر تكنولوژیست آموزشی ، طراح آموزشی ، متخصص
IT
 ، مهندس سخت افزار و نرم افزار انجام می شود . یادآوری می شود كه معلم در این گروه نقش كلیدی و منحصر به فردی دارد و هیچ كس و هیچ چیزی نمی تواند جایگزین او شود .
فراگیرنده و دانش آموز هم در فرایند یادگیری به صورت فعال شركت می كند و در تعامل گسترده خود با معلمان ، سایر فراگیرندگان و محتوا را فرامی گیرد .در نظام های آموزشی مبتنی بر فناوری ، تلاش فردی و جمعی فراگیرندگان امكان پذیر است و فراگیرندگان به انجام دادن این گونه تلاش ها تشویق می شوند .

مدارس هوشمند نیاز جوامع اطلاعاتی :
مدارس هوشمند به مجموعه ای از مدارس اطلاق می شود كه از اینترنت و فناوری اطلاعات استفاده می كنند تا در جهت آموزش به دانش آموزان چند عمل اساسی انجام دهند ، یعنی بتواننددرزمان‌كوتاه‌تری‌مطالب بیشتری‌را‌منتقل كنند و دسترسی فوری و آنی دانش آموزان را به جواب بسیاری از مسائلی كه ممكن است در یك كلاس سنّتی برای آنها به عنوان سؤال باقی بماند فراهم كنند .
مدارس هوشمند این توانایی ها را دارند كه به طور مرتب معلم و دانش آموز را مورد ارزیابی قرار دهند ، وضعیت فعلی آنها را ارتقاء دهند و اگر معلمی در روش تدریس خود اشكالی دارد ، آن روش را اصلاح كند . در این مدارس درس تابث نیست و محیط كاملاً باز است.گرچه‌موضوع ها موردبحث‌كاملاً مشخص است ولی با‌توجه به توانمندی دانش آموزان و كشش آنها می توان دایرة توسعة دانش را وسیعتر كرد .
بنابراین مدرسة هوشمند فضایی است كه در آن برای تولید ، توزیع و استفاده از اطلاعات ، آموزش های لازم به دانش آموزان داده می شود تا آنها بتوانند هم در امور‌درسی و هم برنامه های آیندة خود زمینة توسعة علمی و اشتغال برنامة كاری خود را فراهم كنند .

ضرورت استفاده از تكنولوژی در آموزش :
از مهم ترین شاخص های توسعه در یك كشور كیفیت برونداد نظام آموزشی است كه آن نیز به چگونگی نظام انتقال اطلاعات برنامه ریزی شدة آموزش به فراگیرندگان و نیز بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری بستگی دارد. در دنیای امروز این امر مهم را فناوری آموزشی بر عهده دارد كه استفادة بهینه از فناوری آموزشی در جریان تدریس به سبب فعال كردن حواس فراگیران ،امرآموزش را واقعی تر و نیز عملی تر نموده و ضمن غنی كردن كیفیت تدریس و یادگیری ،كارایی تعلیم و تربیت را ارتقاء بخشیده است .درس هایی مانند علوم ، جغرافیا ، زمین شناسی ، آزمایشگاه علوم زیستی و حتّی ادبیات می توانند از وسایل تكنولوژی و كمك آموزشی مؤثر در یادگیری استفاده نمایند .
چون حالت مجسم در ذهن دانش آموزان به وجود می آید و درك آنها نسبت به درس افزایش می یابد در نتیجه بهره وری در سیستم آموزش به وسیلة وسایل آموزشی و تكنولوژی بالا می رود و بازدهی هم از نظر قبولی و معلومات بسیار زیاد می شود .





نوع مطلب : روشهای تدریس، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 13 مرداد 1396 07:43 ق.ظ
I must thank you for the efforts you have put in penning this site.

I am hoping to view the same high-grade blog posts by
you later on as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my very own site now ;)
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 06:02 ب.ظ
I like the helpful information you provide in your articles.
I will bookmark your weblog and check again here regularly.
I am quite certain I'll learn lots of new stuff right here!
Good luck for the next!
سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 08:09 ب.ظ
Hi there! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a wonderful
job!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


   
 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو