در فرایند یاددهی - یادگیری علاوه بر نقش معلم و دانش آموزان ، ابزارهای آموزشی نیز نقش بسزایی دارند. مهم ترین ابزار آموزشی کتاب است. ویرایش کتاب های درسی علاوه بر این که نشانه ی تغییر و تحول علوم بوده یک نیاز ضروری نیز برای کاهش موانع موجود در فرایند یاددهی - یادگیری مفاهیم به کار رفته در کتاب می باشد. شناسایی مفاهیم پیچیده و چالش برانگیز کتاب درسی و ویرایش آن، می تواند نقش بسزایی در فرایند یاددهی- یادگیری داشته باشد. در هر علومی یک سری از عوامل باعث می شوند که یادگیری معنادار در دانش آموزان اتفاق نیافتد که این امر باعث شده که محققین به بررسی این عوامل پرداخته و آن ها را تحت عنوان "کج فهمی " نامگذاری کنند. به بیان دیگر، مطالب معنی دار با مطالب یادگرفته شده ی قبلی ارتباط دارند. درحالی که مطالبی که به طور طوطی وار یادگرفته شده اند در ذهن بدون ارتباط با یکدیگر انباشته می شوند. اگریادگیرنده بتواند مطالب جدیدی را که می آموزد با مطالب آموخته شده ی قبلی ربط دهد یادگیر ی او به نحو معنی دار انجام خواهد گرفت.